„Czy wiesz, że…”, czyli 13 zasad manipulacji sklepowej

manipulacja sprzedaży

Ostatnie dni wyprzedaży zachęcają jeszcze większymi promocjami, choć już częściej wypychane są przez wieszaki najnowszej, sezonowej produkty. Na co zwrócić uwagę podczas dokonywania zakupów, i jak nie dać się zwieść pośrednim działaniom sprzedawców? Poniżej prezentujemy 13 zasad manipulacji sklepowej, które pomogą Ci w tracie robienia codziennych zakupów.

Czy wiesz, że…

produkt najdroższy, choć niekoniecznie najlepszy, znajduje się zawsze na wysokości wzroku, podczas gdy jego tańsze odpowiedniki stoją w dolnych lub wysokich rzędach?

produkt, którego promocja polega na szybkim wyprzedaniu zawsze znajduje się na początku regału, w tzw. czole gondoli?

… częste zmiany ekspozycji sklepowych mają na celu jedynie zmuszenie klienta do „wycieczki” w poszukiwaniu właściwego produktu, przy okazji manipulując do zakupu rzeczy, których wcale nie potrzebował?

w Polsce średni czas jaki przeznaczamy na co tygodniowe zakupy wynosi około 90 min, podczas gdy u naszych zachodnich sąsiadów skrócił się on do 40 min? O czym warto pamiętać, ludzki mózg odbiera zmożone sygnały przez 23 minuty- po tym czasie automatycznie wyłącza logiczne myślenie porównawcze, a w przypadku zakupów, przestaje dostrzegać zależność jakości do ceny.

cena psychologicznie akceptowalna uzależniona jest od wartości groszy? To one sugerują zakup danego produktu, bo skutecznie obniżają granicą, jaką klient wyznacza sobie podczas robienia zakupów. W Czechach już dawno zlikwidowano formę halerzy, co prawda, występuje ona nadal w cenach produktów jako jego wartość, ale przy kasie płacimy odpowiednio zaokrągloną kwotę do wartości koron.

karty członkowskie, które z pozoru mają podkreślać oddany charakter sklepu (lojalność klientów w zamian za kupony rabatowe lub zbierane punkty) nie są niczym innym jak bazami danych produktów, które jako klienci chętnie kupujemy. Na ich podstawie konstruowane są statystyki, według których ustalane są najnowsze akcje promocyjne oraz rabaty przydzielane na produkty, które najczęściej trafiały do naszego koszyka (ich ilość jest zazwyczaj zwielokrotniona, aby pokryć koszty, zamiast promocji na 1 opakowanie, promocja dotyczy 2+).

… układ sklepów, a w nim produktów, został oparty na zaawansowanych czynnikach psychologicznych. Dominująca prawa strona u większości społeczeństwa automatycznie nakazuje podświadome ukierunkowanie właśnie na tą stronę, dlatego produkty atrakcyjniejsze, na których sprzedaży zależy firmom lub te, które cieszą się mniejszym powodzeniem, lokalizowane są przeważnie w prawej części sklepu. W ten sposób moderowany jest ruch rotacyjny. Wyjątkiem stała się sieć sklepów Ikea- wynika to z tego, że w Szwecji od 67 roku wprowadzony został lewostronny ruch drogowy.

podłoga w supermarkecie również przeszła dogłębną analizę psychologiczną, i tak, w miejscach mało atrakcyjnych dla potencjalnego kupującego stosuje się gładką powierzchnię, a w tych, w których zależy nam na tym, aby klient spędził więcej czasu, miękką i wygodną… wykładzinę.

… przyjazny klimat to już nie tylko ładnie zagospodarowana przestrzeń i przyjemna muzyka, to także zapach, a ten bywa zwodniczy. Każdy z nas chyba świetnie zna sieciowe sklepy, a w nich charakterystyczną woń. To specjalnie dobrany zapach, który ma łączyć świadomość klienta z ekskluzywnością marki, zazwyczaj rozpylany jest przez personel lub ulatnia się ze specjalnie zamontowanych dozowników.

spory wózek dłużej sprawia wrażenie pustego, co proporcjonalnie wydłuża czas spędzony w sklepie i dalsze zakupy.

… stopniowe wprowadzanie kolejnych promocji lepiej działa na odbiór klienta niż wprowadzenie wysokiej ulgi za jednym razem (dla przykładu mały rachunek!)
procentowe spadki cenMimo, że cena końcowa jest taka sama chętniej kupimy produkt podwójnie przeceniony.

każdy produkt posiada swój neurologiczny system oddziaływań. Do zakupu piwa, wina czy szampana zachęca nas nie smak, a sam proces otwierania butelki- odgłos wyjmowanego korka z butelki wina lub jego wystrzał podczas uroczystości, odgłos piany nalewanej do zimnego kufla, a jak udowodnione na jednej z grup ankietowanych jogurt jedzony łyżeczką dołączona do opakowania smakuje lepiej, niż ten jedzony metalową, w domu.

… głównymi adresatami działań marketingowych są osoby trzymające tzw. władze. Chodzi o pieniądze! Promocje skierowane są do grona osób, które najczęściej wydaja pieniądze- kobiety, matki z dziećmi, emeryci i… samotni- porzuceni odreagowują utratę partnera zapełniając pustkę nowymi przedmiotami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>